Wednesday, October 12, 2005

 

DUTCH IS A DIFFICULT LANGUAGE...OR NOT ?



Tuesday, 30th of October 2007

The text that follows is in my native tongue: Dutch. The word Dutch has many connotations, many of them negative ones. You better not go to 'a Dutch party' as you have to bring your own food and drink. And in case you want to buy or sell something, beware of my compatriots as the saying goes: 'Don`t do business with the Dutch, they pay too little and they ask too much'. You better have a Dutch Uncle although...

Now try to read and understand a bit of the text that follows and you can take your own conclusions...and give me some feedback, FREE feedback please in the best Dutch tradition...



Donderdag, 13 oktober 2005,

Bij het schrijven in mijn moedertaal begin ik ouderwets te worden. Dat gevoel verdwijnt zodra ik met mensen begin te kleppen. Het niet dagelijks kunnen spreken van een taal levert blijkbaar linguïstische verkalking op. Dat wordt niet gecompenseerd door luisteren, lezen en schrijven van die taal.

Vroeger was ik bang om taalfouten te maken. Nu merk ik een neiging bang te zijn ware maar domme dingen op te schijven.

Dit is overigens een probeer-tekst, een echt experiment dus. Ik wil ook zien hoe een afbeelding van de ex-libris die Ben Tomlow voor me ontwierp uitkomt.

Janosj

P.S.

Vandaag kreeg Harold Pinter de Nobelprijs voor Literatuur. Dat vind ik een geweldige beslissing.
Carmen maakte me erop attent dat ook Harold Pinter van half-joodse afkomst is. We zijn allebei
telkens verbaasd over de hoeveelheid knappe mensen op vrijwel alle terreinen die van joodse afkomst zijn. Het heeft naar mijn mening te maken met een traditie van het blijven zoeken naar waarden in dít leven. Het verlosserige van zoveel andere levensbeschouwingen - een woord dat ik hier gebruik met een knipoog naar Frits Staal - komt voor op een minder belangrijke plaats.

Hier ís hiernamaals: misschien ligt in die gedachte de sleutel tot het geheim van wat ik de joodse wereldbeschouwing noem.

Labels: , , ,


Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?